Tips og tricks til at gøre dine egne SoMe film med telefonen bedre.
Når man gerne vil markedsføre med reklamefilm via sociale medier, så er der nogle forholdsregler, man kan gøre brug af for at opnå størst mulig succes. På Facebook, Instagram og LinkedIn er folk bare rigtig utålmodige. Hvis en video ikke er underholdende eller spændende, så er man hurtigt videre til den næste. Der er så meget at se. Man kender det fra sig selv. Vi scroller tit uden at tænke over indholdet vi kigger på. I dette blogindlæg, vil jeg præsentere to områder, som vi tænker meget over, når vi producerer reklamefilm, eventfilm, musikvideoer eller noget helt fjerde, der skal fange folks opmærksom på de sociale medier. Hvad kan du selv gøre, når du filmer med telefonen, for at opnå størst succes med dine reklamefilm til sociale medier? Der er mange flere ting der gør sig gældende, som jeg vil skrive om i fremtidige blogindlæg her på siden.
Tip #1: Ha’ et fangende element inden for de første tre sekunder.
På Facebook skal publikum se din reklamefilm i tre sekunder, før det tæller for en visning. På YouTube er tallet end del højre, nemlig hele 30 sekunder. Dette er vigtigt at huske på, for det kan både være en positiv ting og en negativ ting. Denne regel betyder, at det er meget nemmere at få mange visninger på Facebook end på youtube, da det ikke kræver, at folk ser særligt meget af din reklamefilm før du har fået en visning. Hvis din reklamefilm får mange visninger, kan det nemlig hurtigt giver andre brugere, samt Facebooks algoritmer, en fornemmelse af, at din film er værd at se. Omvendt betyder det også, at hvis folk springer fra eller scroller forbi filmen før de tre sekunder er gået, fortæller det Facebook, at filmen ikke er interessant. Hvis filmen ikke generer visninger nok, vil den dermed blive nedprioriteret i Facebooks algoritmer. Det er derfor også meget vigtigt at fange seeren med et spøjst, spændende, sjovt, interessant eller måske anderledes element i starten af reklamefilmen, da det er indenfor de første sekunder seeren vælger, om de vil se videre eller ej. Vi prøver altid at tænke ud af boksen, da det er netop dette en film kræver, hvis den skal blive set – eller måske endda gå viralt.
Tip #2: Tænk over filmens format
Ser vi Netflix på vores computer eller fjernsyn, så spilles filmen typisk i et format kaldet 16:9. Det betyder, at filmen er 16 i bredden og 9 i højden. Filmen er altså en del bredere end den er høj. Dette format kan man også sagtens lægges op på sociale medier, men det vil betyde, at den kommer til at fylde meget mindre i selve feedet. I stedet er det derfor en god idé, at lave filmen i et højt format, så den i stedet er højere end den er bred – ligesom man ser det når man filmer på sin iPhone og lægger denne video op. Dette sætter dog krav til, hvordan filmen optages og selve reklamefilmens æstetik. Nogen film bliver simpelthen for ”grimme” af at blive lavet om til et højt format. Et godt kompromis her kan være at gøre filmen kvadratisk. På den måde kan man bibeholde mange af de flotte elementer man filmede til at starte med, men uden at skære for meget fra, samtidigt med, at man flyder mere på både Instagram, Facebook og LinkedIn og dermed får flere visninger. Og når ens film får flere visninger og ser bedre ud i et feed, så bliver den også favoriseret af de sociale mediers algoritmer, hvilket fører til endnu flere visninger. Og når man producerer reklamefilm til sociale medier, så er det jo for visningerne man gør det for.
Så hvad skal man være opmærksom på, hvis man selv skal lave sine egne reklamefilm til sociale medier?
Man kan komme langt med at filme sig selv med sin mobil. Kvaliteten er meget høj på nyere telefoner, men lyden halter stadig lidt. Og lyden er faktisk vigtigere end selve billedet, vil jeg mene. Man kan bedre holde ud at se noget der ikke står kniv skarpt hvis man kan høre alt lyd uden støj. Modsat er en flot video i høj kvalitet ikke meget værd, hvis det buldrer og brager i lyden, f.eks. fordi man filmer i stormvejr. Det er derfor en god idé at købe en lille kvalitetsmikrofon, som man kan sætte til telefonen.
Dernæst skal man holde det kort og præcist. Snak gerne lidt hurtigere og mere energisk end du plejer. Hvis publikum kan mærke at du er engageret og begejstret omkring det du snakker om, så bliver de det automatisk også. Samtidigt er der kommet lidt en form for ”internetsprog” blandt de unge, hvor de har vænnet sig til, at man skal snakke på en bestemt måde på SoMe film. Dette er fordi de har vænnet sig til at influensers og youtubers snakker på en helt bestemt måde. Så hvis man ikke prøver at efterligne det en smule, så tror de unge automatisk, at det er en kedelig video. Sidste tip er at starte med et brag. Sig noget eller gør noget, som overrasker dine seere en smule. Det kan f.eks. være at komme ind videoen på en overraskende måde, sige eller gøre noget sjovt, lave et sejt trick eller noget helt fjerde. Man behøver ikke gøre sig selv til grin, men man kan godt prøve at give en lille smule mere af sig selv, end man plejer.
Vi håber meget at I kan gøre brug af nogen af de ting vi tænker meget over, når vi producerer reklamefilm til sociale medier. Hvis I kunne tænke jer at høre nærmere om hvad vi kan producere af reklamefilm for jer, så tag meget gerne kontakt til os! Vi vil altid gerne en tage god snak, og vil gerne dele ud af alle de gode råd vi har. Også selvom I måske ikke ønsker at vi producerer selve filmen for jer, lige i denne omgang.
Comments
There are no comments yet.